Crowdfunding is het nieuwe crowdscourcing

Crowdfunding is het nieuwe crowdsourcing! Wat deze manieren voor financiering precies inhouden en hoe je het zelf kunt toepassen lees je in dit artikel.

Crowdfunding is het nieuwe crowdscourcing

Crowdfunding is een relatief nieuwe en zeer populaire manier om je zakelijke financiering rond te krijgen. Veel ondernemers maken dan ook gebruik van deze methode, die voortvloeit uit het voormalige crowdsourcing. Crowdfunding biedt veel voordelen ten opzichte van de traditionele manier van financieren van investeringen en ideeën en is bovendien tevens een goede manier om meer publiek en naamsbekendheid aan te trekken. Hieronder meer over hoe crowdfunding werkt en in welke situaties het een geschikte methode is om je zakelijke financiering te regelen.

Hoe werkt crowdfunding is het nieuwe crowdscourcing?

Crowdfunding is eigenlijk het ‘verkopen’ van je toekomstige diensten of producten, in ruil voor sponsoring door geïnteresseerden. Om dit te doen maak je gebruik van een platform voor crowdfunding, waarvan er al diverse bestaan. Met het geld dat je ophaalt via dit platform, kun je vervolgens jouw bedrijf of plannen realiseren, en de sponsoren hun producten of diensten leveren. Hiertoe kun je een streefbedrag stellen. Indien het streefbedrag niet wordt gehaald, krijgen de sponsoren hun geld weer teruggestort en kun je de plannen niet realiseren.

In welke situaties is crowdfunding is het nieuwe crowdscourcing geschikt?

Situaties waarin een bepaald streefbedrag niet wordt gehaald kunnen aan verschillende oorzaken te wijten zijn. Onder andere de volgende kunnen een rol spelen:
– Het product of de dienst is niet populair genoeg of niet interessant voor een breed publiek
– Er is te weinig promotie voor geweest, zodat niet genoeg mensen van deze plannen hebben gehoord
– Geen leuke wijze van marketing
– Te hoog streefbedrag
– Te korte inzamelingstijd
Het belangrijkste probleem is wanneer een idee niet ‘verkoopbaar’ of populair genoeg is. Een nieuwe installatie voor in een bedrijf is bijvoorbeeld niet interessant. Wat wel concepten zijn met potentie voor crowdfunding zijn nieuwe horecaondernemingen, concepten met een maatschappelijk doel, een nieuwe kledinglijn of muzikanten. Er is in veel situaties wel een mogelijkheid te bedenken om het product of de dienst toch interessant te maken, maar in enkele gevallen is het doel gewoon niet geschikt voor financiering met crowdfunding.

Het verschil met crowdfunding is het nieuwe crowdscourcing

Crowdfunding is gebouwd op het idee van crowdsourcing. Crowdsourcing is een ouder concept, dat inhield dat verschillende personen inspraak kregen bij de maak voor een product of een dienst in ruil voor sponsorgeld, meestal in de vorm van aandelen. Tegenwoordig is het een meer vrijwillige bijdrage voor interessante concepten en nieuwe ondernemers. Deze methode van financiering heeft daarom de toekomst en biedt vele voordelen. Zo wordt direct een publiek opgebouwd, worden geen directe schulden gemaakt en is er direct interactie met de klant. Overwegen of crowdfunding een geschikte wijze van financiering is kan dus interessant zijn voor veel ondernemers!