Eigen bedrijf starten in vier stappen

Een eigen bedrijf starten is niet ingewikkeld. Immers schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel en je hebt een bedrijf! Maar er komt nog meer bij kijken. In deze post vier belangrijke stappen die iedere startende ondernemer moet doorlopen.

Is een eigen bedrijf starten moeilijk?

Een eigen bedrijf starten is in theorie niet moeilijk. Een inschrijving bij de KvK is al voldoende. Het enige dat daar verder bij komt kijken is een verplichte belastingaangifte ieder kwartaal. Maar naast deze praktische zaken, is het voor ondernemers vooral heel belangrijk om een goed marketingplan op te stellen. Daarbij zijn de vier P’s van groot belang: product, prijs, plaats en promotie. Wat wil je verkopen? Hoeveel moet dit product je gaan opleveren? Aan wie wil je dit product verkopen en waar? En hoe zorg je dat je kopers je vinden? Dit zijn zaken waar iedere startende ondernemer goed over na moet denken. Daarom behandelen we enkele van deze vragen in dit artikel.

Een product in de markt zetten en eigen bedrijf starten

Als je een product op de markt wilt gaan brengen, is het belangrijk dat je goed hebt uitgedacht welk product dit precies is. Indien het gaat om een fysiek product lijkt dit duidelijk, maar toch zijn er vaak dingen die uitgedacht moeten worden. Wanneer je bijvoorbeeld sieraden gaat verkopen, is het belangrijk om te bepalen of je één specifiek soort sieraad gaat verkopen (specialist) of een zeer uiteenlopend aantal sieraden (generalist). Bij diensten is het ook belangrijk om te specificeren welke klussen je wilt aantrekken als freelancer en welke juist niet. Door dit duidelijk te hebben voor jezelf (en wellicht te vermelden op je website) maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Het voordeel van diensten aanbieden is dat je geen startkapitaal of magazijnruimte nodig hebt! Hetzelfde geldt voor mensen die bijvoorbeeld een webshop oprichten waarmee ze als tussenpersoon fungeren.

Hoeveel vraag ik voor een product of dienst?

Een andere belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen als startend ondernemer is voor hoeveel je je producten of diensten aanbiedt. De kwaliteit (en kwantiteit) van je producten is hierbij belangrijk. Indien jij hele exclusieve, handgemaakte sieraden verkoopt, zal je verkoopprijs een stuk duurder uitvallen dan wanneer jij je in een goedkopere, grote markt bevindt. Ga goed na hoeveel de verkoopprijs moet zijn om je kosten eruit te halen en zelf een eerlijk deel aan winst overhoudt. Het kan ook nuttig zijn om marktonderzoek te doen en te bekijken tegen welke prijs vergelijkbare producten worden aangeboden. Als je een dienst aanbiedt is het makkelijker om een prijs te verbinden aan je diensten. Voor een indicatie kan het nuttig zijn de tarieven van andere vergelijkbare freelancers te vergelijken. Maar de belangrijkste vraag blijft: hoeveel moet jij ermee verdienen om ervan rond te kunnen komen? Let erop dat je niet in loondienst bent, en dus ook vakantiedagen of ziekte moet kunnen opvangen.

Eigen bedrijf starten en producten of diensten verkopen

Nadat jij hebt bepaald wat je verkoopt of aanbiedt en tegen welke prijs, is het nog belangrijk om te bepalen hoe en waar jij deze producten of diensten wilt aanbieden. Wederom is het hier extra belangrijk om te kijken naar de vraag. Is je product gericht op een specifieke doelgroep, waar kun je deze vinden? Tevens kunnen ook persoonlijke voorkeuren een rol spelen: verkoop je liever face-to-face of spreekt het idee van een webshop jou meer aan? Dit zijn belangrijke keuzes die iedere ondernemer moet maken. Voor diensten geldt dat er ook nog gekozen kan worden voor een intermediar bijvoorbeeld.

Eigen bedrijf starten en het vinden van je klanten

Een waterdicht marketingplan is onmisbaar voor iedere ondernemer. Er zijn tegenwoordig veel kanalen om mensen te bereiken, zowel online als offline. Social media kan een interessante manier zijn om mensen te bereiken. Zo kun je Facebook groepen aanwenden, maar ook kiezen voor betaalde posts voor sneller resultaat. Mond-op-mond reclame kan voor andere bedrijven juist weer waardevoller zijn. Voor ondernemers die diensten verkopen is het vaak belangrijk om een mooie website te hebben als visitekaartje. Het blijft altijd een kwestie van leren en bijstellen. Zo verovert jouw product of dienst langzaam een plekje op de markt!