Het regelen van je geldzaken als zelfstandig ondernemer

Hoe zit het met je geldzaken als zelfstandig ondernemer? Zo regel je het! Ook verzekeringen en pensioen moeten niet over het hoofd worden gezien.

Het regelen van je geldzaken als zelfstandig ondernemer

Het is belangrijk om als zelfstandig ondernemer je geldzaken op een rijtje te hebben. Onder andere omdat je wisselende inkomsten hebt, geen ‘vakantiedagen’ hebt en geen inkomen hebt als je niet werkt wegens ziekte bijvoorbeeld. Ook aan een pensioen moet je zelf denken als zelfstandig ondernemer. Aan de hand van de tips in dit artikel voorkom je dat je voor vervelende verrassingen komt te staan als zelfstandig ondernemer.

Je geldzaken als zelfstandig ondernemer regelen houdt in:

Om financiële problemen te voorkomen is het belangrijk om te weten:
– Hoeveel geld je nodig hebt voor levensonderhoud
– Of je geld opzij kunt zetten dat je kunt gebruiken als het iets minder gaat met het bedrijf
– Geld voor de belastingdienst te reserveren (BTW en inkomstenbelasting)

Daarnaast is het belangrijk om een gescheiden administratie te hanteren, waaronder aparte rekeningen, aparte mappen om je documenten te bewaren. Je moet immers ook gescheiden belastingaangifte doen.

Een kasboek om je geldzaken als zelfstandig ondernemer bij te houden

Een kasboek kan ook helpen om inzicht te geven in je financiën, je verplichte uitgaven en een mogelijkheid om te sparen voor andere dingen. Vergeet niet om je huur of hypotheek, energierekening, verzekeringen en voeding mee te rekenen. Je kunt kiezen voor een gewoon of een digitaal huishoudboekje om je financiën in kaart te brengen. Deze uitgaven en inkomsten kun je vergelijken op basis van de informatie van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Meer inkomsten in een bepaalde maand? Zet dit geld dan opzij op een aparte rekening.

Je geldzaken als zelfstandig ondernemer regelen

Het is belangrijk om je er als zelfstandig ondernemer bewust van te zijn dat omzet niet gelijk staat aan winst, zelfs niet wanneer je weinig kosten hebt. Je moet uiteraard belasting en BTW betalen. Door dit vooraf opzij te zetten voorkom je dat je wordt verrast door een belastingaanslag.

Tips voor een geordende administratie en je geldzaken als zelfstandig ondernemer op orde

Enkele tips:
– Bewaar facturen die nog betaald moeten worden altijd op dezelfde plek
– Doe minstens één keer in de week de administratie
– Wacht nooit langer dan een week met het sturen van de factuur na het afronden van een opdracht
– Check af en toe het saldo van je bankrekening
– Bewaar facturen en contracten los van elkaar

Tot slot: werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen

Voor zelfstandig ondernemers zijn er geen voorzieningen getroffen bij werkloosheid, ziekte en pensioen. Het is dus belangrijk om dit zelf na te gaan en periodes van lagere inkomsten op te vangen. Je kunt kiezen voor een verzekering, of een spaardeposito bijvoorbeeld om de toekomst veilig te stellen. Vroeg beginnen is aan te raden: zo weet je zeker wat je straks te besteden hebt.

Heb jij nog vragen als zelfstandig ondernemer? Hoe heb jij je geldzaken geregeld?