Stappenplan voor het starten van je eigen onderneming

Wil je beginnen met ondernemen? Dit stappenplan voor het starten van je eigen onderneming helpt je op weg!

Stappenplan voor het starten van je eigen onderneming

Heb jij de ambitie om te gaan ondernemen? Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen onderneming, zoals het inschrijven bij de KvK, het schrijven van een ondernemersplan en het regelen van je administratie, bankzaken en verzekeringen. In dit stappenplan zetten we op een rijtje hoe je het als starter direct goed kunt regelen en opstartproblemen voorkomt.

Stap 1 van stappenplan voor het starten van je eigen onderneming: ondernemingsplan

Ieder bedrijf begint met een idee. In hoeverre dit idee is uitgewerkt, draagt enorm bij aan het succes van je onderneming. In het ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan genoemd, beschrijf je plannen, kansen en risico’s. Een ondernemingsplan schrijf je niet alleen voor jezelf, maar ook voor potentiële investeerders. In dit stadium bepaal je ook welke rechtsvorm jouw bedrijf gaat voeren, welke bedrijfsnaam je gaat hanteren en of er vergunningen nodig zijn.

Stap 2 van stappenplan voor het starten van je eigen onderneming: KvK

De Kamer van Koophandel (KvK) registreert alle handelsnamen in het register. Als jij een eigen bedrijf start zul je je dus ook bij de Kamer van Koophandel moeten registreren met de rechtsvorm en de handelsnaam van het bedrijf. Je ontvangt dan een BTW- en een KvK-nummer.

Stap 3 van stappenplan voor het starten van je eigen onderneming: financiering regelen

In veel gevallen is er budget nodig om een bedrijf te starten. Een ondernemingsplan is hierbij cruciaal. Hetzelfde geldt voor een onderbouwd financieel plan. Op die manier kan een potentiële investeerder bepalen of hij je bedrijfsplan wil ondersteunen.

Stap 4 van stappenplan voor het starten van je eigen onderneming: administratie

Het is belangrijk om vanaf het begin de financiële administratie goed te regelen. De Belastingdienst vraagt van iedere ondernemer een kwartaalaangifte, jaaropgaaf, winst- en verliesrekening en balans. Afhankelijk van de rechtsvorm kunnen er nog andere eisen gelden. Je moet bovendien alle financiële administratie tot zeven jaar terug kunnen tonen. Voor onroerend goed geldt zelfs een bewaarplicht van 10 jaar. Zorg er dus voor dat je een overzichtelijke administratie kunt tonen en besteed des noods de administratie uit. Ook is het aan te raden om een zakelijke rekening te openen om werk en privé gescheiden te houden.

Stap 5 van stappenplan voor het starten van je eigen onderneming: verzekeringen en pensioen

Afhankelijk van je persoonlijke situatie en bedrijf, heb je bepaalde verzekeringen nodig. Het is nuttig om af te wegen welke risico’s te bereid bent te nemen en waar je geen risico wilt nemen. Denk onder andere aan:

– Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
– Arbeidsongeschiktheidsverzekering
– Rechtsbijstand

En ook voor pensioen geldt: bekijk hoe je dit als zelfstandig ondernemer wilt gaan regelen.
Wat zijn jouw tips voor startende ondernemers?