Tips voor het zakelijk huren van een pand

Gaan de zaken goed en overweeg je het zakelijk huren van een pand? Hier moet je op letten bij het huren van een kantoor of zakelijk pand!

De eerste stap naar groei

Het zakelijk huren van een pand is de eerste stap naar groei voor je bedrijf. Je kunt dit zien als een maandelijkse investering, die zichzelf natuurlijk wel zal moeten terugverdienen. Indien je nog niet helemaal klaar bent voor deze stap, kan een flexplek of co-working space ook een optie zijn. Hieronder vind je enkele tips over waar je rekening mee moet houden als je zakelijk een bedrijfspand gaat huren.

Let op de locatie bij het zakelijk huren van een pand

Uiteraard speelt de locatie een belangrijke rol bij het huren van een pand. Bepaal voor jezelf hoever je wilt reizen, of het pand op een toplocatie moet zitten (kost flink wat extra geld), of je voor de deur kunt parkeren en of het bereikbaar is voor bezoekers. Waar je voor kiest hangt dus heel erg af van jouw bedrijf en wat voor jou belangrijk is.

Het zakelijk huren van een pand: wat is inbegrepen?

Voordat je een pand huurt, is het nuttig om na te vragen wat er bij de prijs zit inbegrepen. Van welke faciliteiten kun je gebruik maken? Denk aan parkeergarage, servicekosten, opberging, servicebalie die bij het pand hoort en natuurlijk gas- water en licht. Door vooraf de kosten op een rijtje te zetten, kom je niet voor vervelende verassingen te staan.

Hoe groot moet het pand zijn?

Hoeveel ruimte heb je precies nodig? Gaat het om een kantoor met een paar werknemers of zijn er meerder kantoor en vergaderruimtes nodig? Is er een mogelijkheid om te groeien in de toekomst?

Wat voor contract bij het zakelijk huren van een pand?

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om na te denken over het contract. Wat is er opgenomen, zijn alle voorwaarden helder? Zit je voor langere tijd aan het pand vast, wat is de opzegtermijn? Of kun je juist langer blijven indien gewenst? Weet je zeker dat je de huur voor de vastgelegde termijn kunt opbrengen? Deze vragen zijn belangrijk voor je het contract tekent.

Extra kosten bij het zakelijk huren van een pand

Reserveer alvast de extra kosten waar je mee te maken kunt krijgen. Denk aan borg, servicekosten en administratiekosten. Het is beter om hier vooraf rekening mee te houden.

Hoe zit het met BTW bij het zakelijk huren van een pand

In de meeste gevallen zit er geen BTW op het huren van een bedrijfspand. In een enkel geval is dit wel zo, omdat het voordeliger uitpakt voor beide. Dit heet een optie voor belaste huur. Deze kosten zijn dan zakelijk aftrekbaar. Meer informatie hierover vind je op de website van je Belastingdienst.

Hoe wordt je pand opgeleverd?

Bekijk hoe je pand wordt opgeleverd: is het volledig gemeubileerd of moet je nog veel zelf aanleveren? En wat mag je voor wijzigingen aanbrengen in het pand? Overleg dit van te voren met de huurbaas om problemen te voorkomen.

Kortom, voor je zakelijk een pand huurt is het belangrijk om overwegingen te maken en te bepalen wat voor jou belangrijk is. Zo ben je verzekerd van een betaalbare, passende plek die je niet onnodig veel geld gaat kosten!