Waarom zou je een urenadministratie bijhouden?

De meeste zelfstandigen kiezen voor een urenadministratie bijhouden. Niet alleen voor de Belastingdienst, maar ook voor eigen administratie. Lees hier meer over de voordelen van een urenadministratie bijhouden!

Een urenadministratie bijhouden

Door een urenadministratie bij te houden, krijg je inzicht in je bedrijf en financiën. Ook helpt een administratie van de gewerkte uren je te bepalen hoeveel procent van je gewerkte uren declarabel zijn. Dit is nuttig in het bepalen van je uurtarief. Bovendien is een urenadministratie verplicht om aanspraak te maken op de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. In dit artikel lees je meer over hoe je op de juiste manier een urenadministratie bijhoudt.

Voorwaarden urenadministratie bijhouden

Om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel als zelfstandig ondernemer, is er een urencriterium. Het gaat om 1225 uur per jaar die je besteedt aan je bedrijf. Deze uren moet je aannemelijk kunnen maken. Dat betekent dat je een urenadministratie moet bijhouden en bewaren voor de belastingdienst. Ook voor jezelf is het vaak een fijn overzicht, die je helpt bij te sturen als je ergens te veel of te weinig tijd aan besteedt. Zo kun je steeds efficiënter werken.

Zelf je urenadministratie bijhouden

Het is natuurlijk helemaal aan jou of je je uren op papier wilt bijhouden, of dat je gebruik maakt van online programma’s. De meeste ZZP’ers kiezen voor Excel als programma om de uren bij te houden, omdat dit programma het gemakkelijk maakt om totalen, gemiddelden en verhoudingen te berekenen. Ook bestaan er speciale programma’s en websites, de een gebruiksvriendelijker dan de andere. Deze programma’s maken het vaak makkelijker en inzichtelijker, maar soms ook moeilijker. Sommige zelfstandigen vinden het prettiger om zelf het overzicht te houden en gebruiken pen en papier. Anderen vinden het fijn om de gegevens online op te slaan en altijd op te kunnen vragen. Het is belangrijk om een manier te vinden die voor jou werkt.

Verschillende opdrachten scheiden

Om overzicht te houden en je uren inzichtelijk te houden, is het handig om een aparte urenadministratie bij te houden als je aan meerdere projecten tegelijk werkt. Zo voorkom je dat je aan het einde van het jaar geen duidelijkheid hebt over het aantal uren dat je hebt besteed aan je eigen bedrijf en hoeveel uur je voor een werkgever hebt gewerkt, bijvoorbeeld. Veel freelancers werken namelijk ook (parttime) in dienstverband en dat kan de situatie bijzonder ingewikkeld maken. Als je niet kunt aantonen dat je minstens 1225 uur in je eigen onderneming hebt gestoken, loop je duizenden euro’s belastingvoordeel in de vorm van zelfstandigen en startersaftrek mis. Zorg er dus voor dat je je administratie op orde hebt en houd een overzichtelijke urenadministratie bij!

Andere voordelen van een geordende urenadministratie is dat jij zelf duidelijkheid hebt over hoeveel tijd je besteed aan een klus, waar je kunt bijsturen en hoeveel uren declarabel zijn. Dit kan je bijvoorbeeld helpen om een passend uurtarief te bepalen, zodat je genoeg overhoudt om de rekeningen te betalen.

Hoe houd jij je urenadministratie bij?