Zakelijke financiering met crowdfunding

Ben jij een ondernemer of heb jij een goed initiatief? De financiering kan dan soms je goede idee in de weg staan. Zakelijke financiering met crowdfunding zou een oplossing kunnen zijn!

Zakelijke financiering met crowdfunding

Crowdfunding is vrij nieuw, maar wint steeds meer aan populariteit. Wellicht kun je ook crowdfunding gebruiken om jouw ideeën waarheid te laten worden. Met deze methode gebruik je de waarde van je concept en maak je afspraken, om er zo voor te zorgen dat jouw toekomstige klanten jou sponsoren, of doneren. Bijvoorbeeld, wanneer je een startend muzikant bent kun je mensen vragen geld te doneren en ik ruil daarvoor ontvangen zij in de toekomst een cd van jou. Je kunt allerlei varianten bedenken van producten die je je sponsors kunt bieden. Het totaalbedrag wordt bij elkaar opgeteld, tot jij het volledige bedrag aan zakelijke financiering die jij nodig hebt bij elkaar hebt gekregen. Dan kun je je idee tot uitvoering brengen en je sponsoren hun beloofde producten aanbieden.

De kracht van zakelijke financiering met crowdfunding

Het mooie aan zakelijke financiering is dat je tegelijkertijd zakelijke financiering ontvangt, je idee kenbaar maakt en dus al naamsbekendheid opbouwt en dat je direct opdrachten hebt wanneer jouw financiering rond is. Bovendien, ook zeer belangrijk, maak je geen echte schulden. Zodra jij namelijk geld hebt om je product te realiseren biedt je je klanten het product aan en daarna ben je schuldenvrij en heb jij je eigen bedrijf op poten gezet. Vanaf dat punt kun je zelfstandiger verder gaan werken en mogelijk groeien.

Wanneer werkt zakelijke financiering met crowdfunding niet?

Helaas werkt zakelijke financiering met crowdfunding niet altijd. Problemen die zich vaak voordoen is dat het product zich niet leent om zich op deze manier te laten financieren, zoals bijvoorbeeld technische kwesties of ICT kwesties. Er is dan geen concreet product om aan te bieden voor sponsoring. Een ander probleem is dat jij wel iets concreets kunt aanbieden, maar dat er gewoonweg niet genoeg interesse is. Wanneer jij niet het volledige bedrag binnenhaalt worden alle orders en bedragen via crowdfunding gecanceld. Dat betekent dat jij geen geld zult ontvangen en jouw investering niet kunt doen. Gelukkig heb je meestal ook niet echt iets verloren en je kunt het altijd opnieuw proberen. Social media zijn in dit proces heel belangrijk, want mensen moeten wel horen over de producten die jij wilt gaan aanbieden.

Crowdfunding als zakelijke financiering is interessant wanneer jij een concreet product hebt aan te bieden. Dat kan een nieuwe kledinglijn zijn, een koffiehuis, een nieuw album van een artiest. Je kunt alles verzinnen. Het enige obstakel dat je moet overwinnen is dat het product moet aanslaan bij je publiek! Wie weet kun jij ook eens kijken naar de mogelijkheden van crowdfunding voor jouw product!